تامل روحى فى حوادث السيارات

تامل فى حوادث السيارات

تامل فى حوادث السيارات🚗🚗🚗🚗😱😱😱🚦🚦🚦
قعدت من فترة احلل انواع الحوادث اليي بعملها و انا سايقة لقيت معظمها حوادث خبطات من وراء و معظمها انا مليش دخل او يد فيه
وهي كالتالي:
1واحد خبطني من ورا لانه ملحقش يفرمل او الفرامل لقاها بايظة
2واحد خبط في اليي ورايه و اليي ورايه بالتالي خبط فيي انا
3انا فرملت مرة واحدة لاني فوجئت بحد قرر يعدي الشارع فجأة 😳 😏🚶🏿🚶🏿🚶🏿
4 ساعات بقه انا بكون سرحانة و بخبط اليي قدامي لاني مش بلحق افرمل (مرة واحدة بس حصلت )
المهم بعد التحليل و الاستنتاج لاحظت اني بقيت اعمل حاجة غريبة
لقيتني بقيت ببص في المراية اليي بتبين ورا العربية اكتر بكتتتير من ما بركز في السواقة لأني اتعقدت و بخاف لحسن حد يخبطني من ورا

النقطة دي لقيتها بتلمس حاجة في حياتي ربنا بيحاول يشاور عليها
ساعات من كتر خوفك من اليي حصل زمان بتفضل علي طول مركز في امبارح و مش باصص لقدام

حياتنا بيحصل فيها مواقف زي حوادثي بالضبط:

1ممكن واحد يجرحك لانه مش بيقدر يسيطر علي فرامل اعصابه
2ممكن واحد يهد فيك و يكسرك لأن في واحد تاني في حياته عمال بيهد فيه برضه و هو بيطلع ده و يعكسه عليك
3ممكن انت تعمل واقفة فجاءية في حياتك و تقرر تعمل stop و تقول لأ
بس ده ممكن يكلفك كتير و يخليك تخبط كتير مع ناس ياما كنت بتيجي علي نفسك علشان ترضيهم
4ممكن فعلاً تكون انت نفسك اليي غلطت و اذيت نفسك
طب ايه اليي ربنا عايز يقوله من كل ده؟؟؟
عايز يقول بغض النظر عن اسباب حوادثك سواء انت او غيرك
متخليش الماضي بتاعك ياثر علي بكرا متخليش خوفك من خبطة ورا تنسيك التركيز في اليي قدام
متخليش خوفك من ألم او تجربة مرة عشتها زمان خايف لحسن تعيشها تاتي مع حد انت بتحبه يفقدك سلامك و تركيزك
متخليش جلدك لذاتك علي غلطات عملتها زمان عن قلة خبرة او ضعف او قرار غلط اخدته يخليك تفضل تجتر كل ده تاني
امبارح وزمان عدوا خلاص
اتعلمت منهم و علم فيك
بص لقدام
بص لبكرا
قوله يارب ارشدني للسكة  وسوق عربية حياتي
قوله اشفيني من مرارة   كل جرح وألم وتجربة عشتها زمان
وقوله ان مش هخاف من بكرا و لا من حوادث الزمان لأنك انت معايه
عارف و متأكد انك هتسندني و تقويني  وقت ضعفي و تجربتي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...