لماذا قال المسيح على الصليب انا عطشان ؟


لماذا  قال السيد  المسيح  علي الصليب  أنا عطشان !؟


من العادات والتقاليد اليهودية في الجواز 
إن العريس يتقدم للعروسة ويشوفها،
 لو معجبتوش بيمشي ولو عجبته بيقول أنا عطشان
فلو هي وافقت بتروح تجيب كوباية عصير عليها حاجة زي المر وبعدين يشرب كأنها بتقوله أنا موافقة
 ادخل العلاقة دي بحلوها ومرها ونبقي إحنا الاتنين واحد.
يسوع لما قال علي الصليب أنا عطشان
 مكنش بيقول كدا عشان نتعاطف معاه
هو آه كان تعبان فعلًا بس كأنه بيسأل عروسته هتقبلي تدخلي معايا في عهد وعلاقة أبدية مش بتنتهي
وكأن يسوع وصله الجواب لما شرب الخل المر
بعدها قال قد أكمل خلاص
 أنا عملت اللي جاي عشانه العلاقة أكتملت
يسوع دخلنا معاه في علاقة وهو بيقول يا عروستي يا حبيبتي ماشفقتش عليكي بكام نقطة من دمي
ولا اتبرعتلك بجزء منه عشان تخلصي به نفسك
لكن انا خلصته عليكي عشان استرك وابسط عليكي
 بيقولوا إن الحب أعمي
 بس هو كان شايف كل عيوبنا وعارفها وحبنا للمنتهى
مكنش مستني يشوفنا ونعجبه الأول عشان يقرر إنه يقبلنا لكنه كان قرار صادر مع سبق الإصرار من قلب الإله نفسه

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...