البخيل الطماع

⭕️كان هناك رجل بخيل ،سيئ الطباع. الكل يبغضه ويشتكي من ظلمه. الا صديق الطفولة. تعود عليه وعلى طباعه السيئة.

 مرة كان البخيل عائدا من السفر على دابته. وصل لبيت صديقه ليرتاح ويأكل عنده ،،،، فاذا به يقفز من مكانه فزعا. 

تذكر انه نسي كيسا محملا بثلاتيين عملة ذهبية بجانب شجرة استراح بجانبها ، كاد يجن من المصيبة. 

في صباح الغد. ابنة صديقه اخبرت والدها انها ستخرجه من الفقر. وارته كيسا مملوءا بالقطع الذهبية. 

قبلها واخبرها بأنها تعود لصديقه فخرج مهرولا ليخبره بالخبر الصار. 

فتح البخيل الكيس وقال له ان عددهم مجرد تلاثين قطعة فقط وأن العدد الحقيقي كان اربعين قطعة. اخبره انه سيرفع دعوة لقاضي البلدة وان ابنته وهو لصوص ،،،

نظر اليه القاضي بالمحكمة وبخبرته فهم ما حصل. نظر للبخيل وقال له امتأكد ان بالكيس كانت اربعين قطعة ذهبية بدلا من تلاثين !!

اجابه انه متأكد وبدأ يقسم بالله رافعا اليمين. 

فقال له القاضي. اذا الكيس الذي وجدته البنت الطيبة ليس ملكك لان به فقط تلاثين قطعة ،،، سيظل مع الفتاة الأمينة و وابيها واذا وجد احدهم كيسا به اربعين قطعة ذهبية سوف نخبرك. يمكنك الان ان تنصرف. 

فبدأ يصرخ البخيل ويقول للقاضي انه كذب كي يتهرب من اعطاء مكافأة لها ولابيها. 

وان الكيس كانت به تلاثون قطعة ذهبية 

لكن القاضي لم يهتم لامره وامر الحراس باخراجه،

العبرة كن امينا ولا تكذب و

عامل الناس كما تحب أن يعاملوك..#الجميع

سبع خطوات في طريق النصرة

سبع خطوات في طريق النصرة 

١صم ١٧

صموئيل الأول أصحاح الإصحاح السابع عشر من أشهر الإصحاحات في الكتاب المقدس. وهو يبدأ بمشهد مأساوي كارثي  وينتهي بمشهد انتصاري، ويعلمنا أنه بعد الكسرة نصرة، وبعد الهزيمة فوز. السؤال هو: كيف استطاع دَاوُدَ أن يعبر من الهزيمة إلى النصرة؟ تكون الاجابة أنتصر دَاوُدَ من خلال سبع خطوات في طريق النصرة، وهي. 


أولاً: الطاعة عند التكلفات 

في عـ ٢٠ نقرأ "بكر دَاوُدَ صباحًا"، بداية حياة النصرة تبدأ بالطاعة. أمام التكليف بعض الرجال لم يطيعوا أمام الدعوة والتكليف مثل: موسى، وإرميا ويونان. ولكن يقف في صف دَاوُدَ في الطاعة فإبراهيم لما دعيَ أطاع. وبناء على الامتحان ورد في  تكوين ٢٢: ٣ القول فبكر إبراهيم صباحًا.

ثانيًا: إزالة المعوقات 

دَاوُدَ في عـ٢٠ "ترك الغنم" وفي عـ ٢٢ "ترك الأمتعة". السامرية تركت جرتها. لنترك كل ثقل والخطية المحيطة بنا بسهولة. دعوة العشاء في لوقا.

ثالثًا: مقاومة المفشلات

 أولى المفشلات نجدها عـ ٢٨ بسبب أخيه: ألياب. ربط بينه وبين داود في المسحة الأولى، عـ ٣٣ ثم من شاول. تقابلنا مفشلات كثيرة، ولكن ونحن في طريق النصرة نقول مع نحميا نقول إله السماء يعطينا النجاح. ومع يشوع وكالب نحن قادرون عليها.

رابعًا: تذكر الاختبارات 

في عـ ٣٤-٣٦ يحكي دَاوُدَ اختباره كيف قتل الأسد ودب حماية للرعية. وهذا يعلمنا أنَّ الاختبارات السابقة تشجعنا ونحن في طريق النصرة. 

خامسًا: ترك الإمكانيات 

في عـ ٣٨-٤٠ يترك دَاوُدَ الإمكانيات العسكرية ويعتمد على الله في عـ ٤٥-٤٦. في طريق النصرة نتعلّم الاعتماد على الله وحده ولا سواه. 

سادسًا: إنكار الذات 

مع دَاوُدَ تتعلم أن نخفي ذواتنا في عـ ٥٥-٥٨ إنكار الذات هي السبيل للنصرة الحقيقية. شرط التبعية للمسيح هي إنكار النفس.

سابعًا: المجد لرب السموات 

كان هدف دَاوُدَ في عـ ٤٦ "فتعلم كل الأرض أنه يوجد إله لإسرائيل" 

مهما كانت المغشلات والمحبطات واليأس لكن باب النصرة موجود وخطوات الانتصار ممكنة.






حياة العفه (ضبط النفس)



 + فى اللغة العربية: العفة : ترك الشهوات من كل شىء –  وعفيف : كف عما لا يحل ولا يجمل من قول او فعل .
  + فى اللغة اليونانية ،العفة او التعفف: Egkatein
+ فى اللغة الانجليزية ،عفة او تعفف : Chastity
او ضبط النفس : Self control

V مفهوم العفة :
X عفة مطلقة : هى عفة وطهارة السيد المسيح فهو لم يرتكب خطية مطلقا ، فهو القدوس البار وقال عن نفسه "ولأجلهم (اى المؤمنين به) أقدس أنا ذاتي ليكونوا هم أيضا مقدسين في الحق" (يو  17 :  19)
X عفة نسبية : هى عفة الإنسان وهى تتناسب مع مدى تمسك الإنسان بالعفة والتدقيق فى ممارسة التعفف ، فأن حياة العفة هى حياة فاضلة فى نظر الله والناس "النفس العفيفة لا قيمة توازنها."(سيراخ26: 20)
X عفة خارجية : تشمل عفة الجسد وعفة الحواس من نظر وسمع ولمس وعفة اللسان واليد والحشمة فى الملبس والمأكل..الخ  . ويلزم للإنسان المسيحي فى كل حياته أن يسلك فى التعفف فى كل شيء "وكل من يجاهد يضبط نفسه (يتعفف) في كل شيء"(1كو9: 25)
 Xعفة داخلية : وتشمل عفة القلب وعفة الفكر وعفة النفس ، فالعفة هى ضبط للشهوات وعدم الانسياق وراء الشهوات الجسدية او الأهواء او المغريات المادية او الإدمان بأنواعه..الخ "لا تكن تابعا لشهواتك بل عاصي (قاوم) أهوائك."(سيراخ18: 20)  
X عفة المؤمنين إن المؤمنين هم عروس المسيح العفيفة يجب أن يسلكوا بعفة وطهارة فى حياتهم خارجيا وداخليا كما وضح ذلك بولس الرسول " فاني أغار عليكم غيرة الله لأني خطبتكم لرجل واحد لأقدم عذراء عفيفة للمسيح" (2كو11: 2)

V السيد المسيح مثلنا الأعلى في العفة:
X كان المسيح عفيفا طاهرا : فهو البار والقدوس ، لم يفعل اى إثم او خطية ، وقد قال المسيح متحديا اليهود " من منكم يبكتني على خطية.."(يو8: 46) قال القديس يوحنا الدرجى "المسيحي هو الذي يتشبه بالمسيح على قدر ما يمكن فى الأفعال والأقوال والأفكار ." !
X تعاليمه السامية عن العفة: وطهارة القلب والحواس
 عن عفة النظر : قال  "أن كل من ينظر الى امرأة ليشتهيها فقد زنى بها في قلبه.. فان كانت عينك اليمنى تعثرك فاقلعها و القها عنك (امنعها).."(مت5: 28)
وعن عفة اليد : قال "وإن كانت يدك اليمنى تعثرك فاقطعها و القها عنك (امنعها).."(مت5: 30)
وعن عفة الكلام : قال "إن كل كلمة بطالة يتكلم بها الناس سوف يعطون عنها حساب يوم الدين"(مت12: 36)

V العفة  (التعفف) من ثمر الروح القدس :
X ثمرة مباركة:إن العفاف فى المسيحية فضيلة ايجابية وثمرة من ثمار الروح القدس فى الإنسان الجديد الذى ولد من الروح " أما ثمر الروح فهو محبة فرح سلام طول أناة لطف صلاح إيمان وداعة تعفف"(غلا 5: 22)
X روح العفة : فأن التعفف هو ثمرة اشتراك روح الإنسان مع الروح القدس وقيادة الروح له " لان كل الذين ينقادون بروح الله فأولئك هم أبناء الله"(رو8: 14) قال القديس انطونيوس " الروح القدس هو الذى يجعل الحرب (مع إبليس والإنسان العتيق) سهلة وأعمال التوبة حلوة .. يضع للعينين قانونا لكى تنظرا باستقامة ونقاوة ، وللأذنين أن لا يكون لها اشتياق أن تسمعا كلمات رديئة او اى أخبار عن سقطات الناس، بل تفرح بسماع الأمور الحسنة . كما يعلم الروح القدس العقل التمييز، وكل حركات الشهوة تنطفئ بقوة الروح القدس الذى يضع سلاما فى كل الجسد ، والنتيجة إن الجسد كله يتغير ويتجدد ويصير تحت سلطان الروح ."!

V سمات العفة المسيحية :
1- العفة الشاملة : بمعنى أنها تتعلق بكل ما يختص: بعفة الجسد : كالحواس والملبس والمأكل ..الخ والتعفف عن الشهوات الجسدية "أن تمتنعوا عن الشهوات الجسدية التي تحارب النفس" (1بط 2 : 11)
وعفة النفس : كالدوافع والميول والمشاعر ..الخ وهو ضبط شهوات النفس والشبع بالله " النفس الشبعانة (بالله) تدوس العسل (شهوات العالم)"(أم27: 7)
وعفة القلب : كنقاوة القلب والروح والأفكار..الخ فالعفة الداخلية يبنى عليها كل تعفف من الخارج ..." فوق كل تحفظ أحفظ قلبك لان منه مخارج الحياة" (أم4: 23) قال القديس مار افرام السرياني " لنحب طهارة القلب والجسد لننجو من الدنس ."
2- العفة النامية : بمعنى إنها تزداد عمقا بقدر ما يزداد الإنسان أمانة لروح الله وخضوعا لمشيئته وطاعة لوصايا الله والعمل بها . كما إن العفة ترتبط بالفضائل الأخرى كالطهارة والصبر والتقوى " في المعرفة تعففا وفي التعفف صبرا وفي الصبر تقوى"(1بط1: 6) فأن الله يهب العفة للإنسان الذى يطلبها " علمت باني لا أكون عفيفا ما لم يهبني الله العفة"(الحكمة 8 :  21) قال القديس اكليمنضس "على الطاهر ألا يفتخر بطهارته بل ليعلم أن خالقه الذى منحه (بالروح القدس) أن يضبط نفسه (يتعفف)."
3 - الاجتهاد فى العفة : يلزم للإنسان فى جهاده الروحي لبلوغ الملكوت حياة التعفف فى كل شيء "كل من يجاهد يضبط نفسه (يتعفف) في كل شيء"(1كو9: 25) فأن حياة العفة تقربنا الى الله "الطهارة تقرب الى الله"(حك6  20) بل إن الله يعطى نعمة لطاهر القلب "من أحب طهارة القلب فلنعمة شفتيه (من الله) .."(ام 22 :11) لذلك تكونوا  دائما "ملاحظين سيرتكن الطاهرة بخوف.(1بط  3 : 2) قال القديس مار اسحق "العفة هى ميناء القداسة ، هى قلب تقى من كل رزيلة ."

V مجالات العفة :
1- عفة اللسان (التعفف فى الكلام) : هى ألا يتلفظ بكلمة بطالة لا شتيمة او كذب او حلفان او تهكم او إدانة او نميمة ولا اى خطية من خطايا اللسان " إن كل كلمة بطالة يتكلم بها الناس سوف يعطون عنها حساب يوم الدين لأنك بكلامك تتبرر وبكلامك تدان."(مت12 36) قال القديس انطونيوس "احذر أن تتكلم بكلام فارغ ولا تسمعه من غيرك او تفكر فيه وليكن كلامك فى ذكر الله واستغفاره."
2- عفة العين (التعفف فى النظر) :  لا تشتهى ولا تستعلي ولا تستكبر ولا تنظر نظرة شهوانية من اى نوع ... وهذا ما بينه المسيح " إن كل من ينظر الى امرأة ليشتهيها فقد زنى بها في قلبه"(مت5: 28) فالإنسان العفيف ينظر بغير شهوة بل فى استحياء قال القديس اشعياء الاسقيطى" كن متحفظا لعينيك"  
3- عفة الأذن (التعفف فى السمع) : هى التى لا تسمع ولا أن تسعى الى سماع كلام او أحاديث شهوانية او إدانة او مذمة ...  "وجه قلبك الى الأدب وأذنيك الى كلمات المعرفة (معرفة الله والخير)" (ام 23 : 12) قال القديس نيلس"أحفظ أبواب السمع وأبواب العينين فقد اعتادت سهام الشر الدخول من هذه الأبواب."
4- عفة اليد تعنى الأمانة وعدم السرقة او الاختلاس او قبول الرشوة وعدم ملامسة الأجساد بغرض نجس وعدم ضرب الآخرين او إيذائهم او تقديم ما يضرهم او يدمرهم مثل الخمور والمخدرات بسائر أنواعها... " الطاهر اليدين يزداد قوة."(أى17: 9)
5- عفة الجسد : فى بعدة عن كل شهوة رديئة مثل النجاسة والزنا بأنواعه وشهوة الأكل والراحة.. " لان هذه هي إرادة الله قداستكم أن تمتنعوا عن الزنا.. لان الله لم يدعنا للنجاسة بل في القداسة."(1تس4: 3،7) قال القديس موسى الأسود "قهر الشهوة يدل على تمام الفضيلة والانهزام لها يدل على نقص المعرفة."
    
V بركات حياة العفة :
1- ننال نعمة وبركة : الإنسان العفيف ينال نعمة وبركة الله " من أحب طهارة القلب (العفة) فلنعمة شفتيه يكون الملك (الله) صديقه"(أم22: 11) "الطاهر اليدين والنقي القلب.. يحمل بركة من عند الرب"(مز24: 4،5) قال القديس انطونيوس "الإنسان الحر هو ذاك الذى لا تستعبده الملذات الجسدية بل يتحكم فى الجسد بتمييز صالح وعفة. " وقال القديس باخوميوس "أحفظ نفسك من الشهوة فهى أم جميع الخطايا والشباك ، والمقتنص بها يضل عقله فلا يعود يعلم شيئا من أسرار الله." !
2- نزداد قوة  : إن حياة العفة والطهارة تعطى قوة وصحة روحية وجسدية ، بل تمنع من أمراض تسببها النجاسة  "أما الصديق فيستمسك بطريقه والطاهر اليدين يزداد قوة" (أي17: 9) ويوسف الصديق مثال للعفة والطهارة لذلك كان الرب معه وكان ناجحا فى كل حياته "وكان الرب مع يوسف فكان رجلا ناجحا"(تك  39 : 2)  قال قديس مار أفرام السرياني" تشبه بعفة يوسف وحكمته وصبره واتبع سيرته ...إياك والنجاسة فهى تفصل الإنسان عن الله ، واهرب من جميع ملذات (شهوات) الدهر الحاضر ."    وقال القديس مار اسحق  "أحب العفة كى لا تخذل أمام الله عند الصلاة ." !
3- لبس الثياب البيضاء فى السماء : وعد الرب فى سفر الرؤيا الذين يعيشوا حياة العفة والطهارة فى حياتهم ، بأن يكونوا معه فى السماء ويكتب أسمائهم فى سفر الحياة فالذين" لم ينجسوا ثيابهم (أصحاب العفة) فسيمشون معي (مع المسيح) في ثياب بيض (فى السماء) لأنهم مستحقون ، من يغلب فذلك سيلبس ثيابا بيضا ولن أمحو اسمه من سفر الحياة.."(رؤ3: 4،5). قال القديس مار افرام السريان حب السلامة والطهارة  لتؤهل لمعاينة وجه الرب الإله .. الطهارة تسبب فى هذا الدهر مديحاً وفخراً وفى العتيد تفيد إكليلا ." !

V تدريبات لحياة العفة:
+ ابتعادك عن العثرات والاعثار بالحواس يجعلك فى بعد عن الافكار الخاطئة .
+ حافظ على عفة اذانك بتعودها على سماع التراتيل والعظات .. وحافظ على عفة عينيك بتطلعك للمسيح وللسماء والقديسين..
 + درب ايديك بان لا تمتد الى ما لغيرها ولا تفرح بربح قبيح او رشوة او عيش مسرف بل تسرع فى خدمة المحتاجين والعطاء..
+  ابتعد بلسانك عن الادانة والتهكم والكذب والكلام الغير بناء ..
+ اما قلبك اى انسانك الداخلي فيمتلئ بمحبة الله والمشاعر المقدسة والعواطف الروحية..
+ درب نفسك على تلاوة صلاة يسوع وبعض الترانيم المعزية فتهرب الأفكار النجسة كما تهرب الحشرات من النور.

+ في معاملاتك مع الجنس الاخر ، تتعامل معهم كأخوة أحباء باحترام ونقاء ، دون إزالة للكلفة أو خدش للحياء ، وإنما بود وإعزاز ، كأعضاء معك في جسد المسيح أو في أسرة الإنسانية.

مهر العروسة

 


أب طلب مهر لابنته عباره عن كيس مليان بصل .

واتجوزت بنته فعلا بكيس بصل

وبعد سنه اشتاقت لأهلها ، و طلبت من جوزها يزوروا اهلها ، وبقى عندها طفل رضيع ..

وكان لازم يعدي نهر للوصول لبيت أهلها ،،

هو شال ابنه وعدى وهي بتعدي اتزحلقت ووقعت

.. ولما استنجدت بيه ، رد عليها :

- أنقذي نفسك انتي كل ثمنك كيس بصل .

وربنا بعت لها من أنقذها ، ولما وصلت حكت لأهلها

فوبخ الأب جوز بنته وقاله

خد طفلك وكيس البصل وماترجعش تاخد مراتك إلا وتكون مليت الكيس ذهب ..

مرت الأيام والطفل الرضيع احتاج لأمه ،

.. وكان لازم أنه يجمع كيس من الذهب عشان يرجع مراته ..

و فعلا مرت سنه اشتغل ليل نهار لغاية ما قدر يملى الكيس ذهب ..

وقدم كيس الذهب مهر جديد ..

واخد مراته وفي طريق العوده أول ماحطت رجلها في الميه عشان تعدي النهر جري وشالها على ظهره ،

وقال لها

- حبيبتي انت غاليه ، و مهرك يقطم الظهر ،

ده انا دفعت فيكي دم قلبي ..!

.. لما سمع الأب ضحك و قال :

- عندما عاملناه بأصلنا خان ،

... و عندما عاملناه بأصله صان .

هؤلاء هم بعض أنصاف البشر ٠٠٠....     

إن لم تُحسن الإختيار فحاول ان تُحسن التصرف.

قصة الفقير يشعر بالفقراء

 لا يشعر بالفقراء إلا من كان منهم.. #قصة في عطاء شاعر فقير 

استدعى أحد الخلفاء شعراء مصر .. فصادفهم شاعر فقير بيده جرّة فارغة ذاهباً إلى البحر ليملأها ماء ..

فرافقهم إلى أن وصلوا إلى دار الخلافة .. فبالغ الخليفة في إكرامهم والإنعام عليهم ..

ولّما رأى الخليفه الرجل والجرّة على كتفه ونظر إلى ثيابه الرّثة .

قال له: من أنت؟ وما حاجتك

فأنشد الرجل:

ولما رأيتُ القومَ شدوا رحالهم

إلى بحرِك الطَّامي أتيتُ بِجرتّي

فقال الخليفة:

املأوا له الجّرة ذهباً وفضّة.

فحسده بعض الحاضرين وقالوا للخليفة:هذا فقير مجنون .. لا يعرف قيمة هذا المال .. وربّما أتلفه وضيّعه.

فقال الخليفة:هو ماله يفعل به ما يشاء .. فمُلئت له جرّته ذهباً وخرج إلى الباب ففرّق المال لجميع الفقراء ..

وبلغ الخليفة ذلك .. فاستدعاه الخليفة وسأله عن ذلك!

فقال الرجل:

يجود علينا الخيّرون بمالهم

ونحن بمال الخيّرين نجود

فأعجب الخليفة بجوابه .. وأمر أن تُملأ جرّتُه عشر مرّات ..

وقال: الحسنة بعشر أمثالها.

فأنشد الفقير هذه الأبيات الشعريةالتي يتم تداولها عبر مئات السنين:

اﻟﻨﺎﺱ ﻟﻠﻨﺎﺱ ﻣﺎﺩﺍﻡ ﺍﻟﻮﻓﺎﺀ ﺑﻬﻢ

ﻭﺍﻟﻌﺴﺮ ﻭﺍﻟﻴﺴﺮ أﻭﻗﺎﺕ ﻭﺳﺎﻋﺎﺕ

ﻭأﻛﺮﻡ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﻣﺎ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻮﺭى ﺭﺟﻞ

تقضى على ﻳﺪﻩ ﻟﻠﻨﺎﺱ حاجات

ﻻ‌ ﺗﻘﻄﻌﻦ ﻳﺪ ﺍﻟﻤﻌﺮوﻑ ﻋﻦ أﺣــد

ﻣـﺎ ﺩﻣـﺖ ﺗـﻘﺪﺭ ﻭﺍلأ‌ﻳـﺎﻡ ﺗـــﺎﺭﺍﺕ


ﻭﺍﺫﻛﺮ ﻓﻀﻴﻠﺔ ﺻﻨﻊ ﺍﻟﻠﻪ إﺫ ﺟﻌﻠﺖ


إﻟﻴﻚ ﻻ‌ ﻟﻚ ﻋﻨﺪ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﺣﺎﺟـــﺎﺕ


ﻓﻤﺎﺕ ﻗﻮﻡ ﻭﻣﺎ ﻣــﺎﺗﺖ ﻓﻀﺎﺋﻠﻬﻢ


ﻭﻋﺎﺵ ﻗﻮﻡ ﻭﻫﻢ ﻓﻲ ﺍﻟﻨﺎﺱ أمواتُ.


#همسة :

التلذذ بالعطاء وقضاء حوائج الناس .. لا يعرفه سوى العظماء ..


وأصحاب الأخلاق الفاضله .. والموفق من وفقه الله ...

7 خرافات زوجيه

 ٧ خرافات زوجية.. د.مجدي إسحق 

١-رأي عيلتك مش مهم .. 

الحقيقة ان اللي تعب في تربيتك هو ادري حد بطبعك و مصلحتك ، و هو الاقدر علي الاختيار معاك ..


كمان من حقه يفرح بيك و معاك و من الاجحاف انه يربيك العمر كله و تستخسر فرحته بيك ، و انك تهمل رأيه اللي اكيد لمصلحتك..


و كمان في بركة الاب و الام اللي ربنا بيديهالك من خلالهم.. و اللي مالوش خير في أهله مالوش خير في حد ، و ما لوش بركة في زواجه..


كمان الارتباط بيبقي بين عائلتين متوافقتين مش بس بين فردين ..


يبقي حتي لو غير راضيين او حتي شعرت انهم غير راضيين، من الأمانة انك يا تستني رضاهم و انت بتصلي و معاك مشورة صالحة  ، او توقف الموضوع كله لو رفضوا ..


٢-الحب اعمي ..

و الحقيقة ان الحب ينير بصيرتك اكتر لتري من تحبه كما هو ، لا كما تتمني ان تراه ..

و لو شعرت باندفاع و عند و مكابرة و قفلت ودانك و عقلك و ما سمعتش صوت حد غير نفسك و بس ، و ما انتبهتش لتحذيرات ضميرك و اهلك و أهل الخبرة، يبقي مش الحب اللي اعمي،  انت اللي أعمي !!


٣-اللي يحب مرة (الحب الاول) ما يعرفش يحب مرة تاني ..

غلط ..

اللي يحب مرة و يكتشف انه أساء الاختيار او اكتشف عدم التوافق او اندفع او اتخدع ، ده بس كان في مرحلة "الافتنان" ، اللي هو حب بلا منطق و لا عقل و لا مشورة و لا توافق و لا بركة الهية ..

يقدر ياخد قرار تاني و تالت انه يحب صح ، و يختار صح ، و يمشي خطوات صح .. 

 

٤-زواج الصالونات مرفوض ..

غلط ..

اسمه زواج "الترشيحات " .. 

فيه مرات لا نجد الشخص المناسب في مجال الجامعة او العمل أو العيلة او الأصدقاء.. 

و فيه مرات بيبقي الظروف غير مهيئة لاختيار من هذه المجالات بسبب قلة الفرص او السفر او التخرج و ترك الجامعة او قلة الأصدقاء او قلة مجالات الاختيار..


لا توجد طريقة واحدة للزواج .. و رفض الترشيحات "المناسبة"  لمجرد الرفض خطأ شائع ..

الشرط ان يكون الترشيح من شخص موثوق ، و تترك الفرصة الكافية للتعارف مع الصلاة و المشورة الصالحة..


٥-فوت علشان الجوازة تمشي ..

يا تري ح تفوت ايه ؟؟

فيه شوية حاجات بسيطة و طبيعية بين اي اتنين ، تتداوي بمشورة زوجية صالحة ..


و فيه صفات قاتلة و طباع مميتة لا تنصلح، و الطبع غلّاب ، و ديل الحصان (مشيها الحصان) عمره ما يتعدل، و لو اتعدل يبقي بالمرار و طلوع الروح ؛ 


زي العند و البخل و السيطرة و عدم الالتزام و الاستهتار و عدم الاحترام، و هيمنة الاهل المريضة و اضطرابات الشخصية زي الوسوسة و النرجسية و القلق المرضى و الكآبة المرضية ..


القاعدة قلناها قبل كده : الخطوبة بروفة ، لو فشلت اوعي تصلحها بالزواج ..


٦-مش مرتاح بس ح اكمل ، بدل ما الفرصة تروح و اقعد من غير زواج ..


فيه مجس واضح جوه النفس اسمه "راحة القلب" و الاقتناع و السلام و الرضي ..

و مع تشجيع القلب الجوانى ، تشجيع الاهل و الأصحاب و أهل الخبرة و المشورة ..

كمان تلاقي نفسك زي اللي بتحبه، و تشوف طباعك فيه ، و تحس ان اهله اهلك ، و ان قراراتكم متوافقة ، و انه شاريك قوي و مفرحك و عاوز يسعدك ، و بيحترمك و بيحترم وقتك و زعلك و بيتك و طموحك..


اول ما تشعر بعدم راحة في اي حاجة من دول يبقي الف خطوبة "فك" و لا جوازة "عك" ..


٧-المتدين هو اضمن واحد للجواز.. 


تاني و تالت ، كلمة صح بس عاوزة حرص شديد جدا..

لان فيه ناس (قلة) بتخبي عقدها تحت ستار التدين المزيف ..

و انت ببساطة تطمن ليهم لما تشوفهم كده و ما تدققش و لا تشوف تصرفاتهم العملية و لا تربيتهم و لا اخلاقهم الحقيقة..


مخافة الله مش بس في كلمتين محفوظين و لا تواجد كثيف في محافل العبادة ، لازم قبل ده تربية صح و نفس شبعانة و أخلاق ملموسة ، من غير عقد و لا تزمت و لا تمثيل ..

تأمل فى أية يبتهج بك ترنما

فضلت كتير مش فاهمة الآية دي :
" يبتهج بك بترنم " ( صف 3) وفاكرة اني وقفت عندها كتير جدا وانا بحضر سفر صفنيا من سنتين .. لغاية ما روحت اشتري عصفور كناري .. وانا عند الراجل بتاع العصافير سمعت صوت عصفور بيعمل نغمات جميلة جدا بصوته .. انا مكنتش اعرف وقتها صوت لكناريا ايه .. فسألت الراجل بتاع العصافير هو ده صوت ايه ؟؟ قاللي : دي كناريا قولتله ودي بكام ... قاللي طبعا سعرها غالي جدا اغلي من كل العصافير كان تقريبا وقتها ب 300 ج قلت : طيب يعني لما اشتريها هتغني عندي كدة بنفس الطريقة قاللي : العصفور ده صاحب مزاج .. قلت : يعني ايه ؟؟؟ قاللي يعني مش هيغني كدة غير لما يكون مبسوط ومزاجه رايق قلت للراجل: يعني اعمل ايه يعني علشان ينبسط ونظبط مزاجه ..😃😃 قاللي : لازم تنوع في الاكل ... ذي فاكهة وبيض مسلوق .. لازم ياخد شاور كل شوية في الحر .. علبة مية صغيرة وهو هينزل فيها وبعدها يتشمس لازم كمان يبقى القفص في مكان عالي وهادئ . مطولش عليكم ... اشتريت الكناريا وعملت معاها كدة فعلا اول يومين مكنتش بتعمل صوت .. بعدها سمعت صوتها الجميل .. طرت من الفرحة وقعدت اسجل في صوتها واصورها فيديو ... هو ده بالظبط معنى الاية .. ازاي ؟؟ الكناريا .. هي انا وانتم .. ربنا بيهيئ لينا كل حاجة علشان يسمع صوت تسبيحنا .. بينوع في الاكل : بينوع في الخير اللي بيعمله معانا ومعطي بسخاء للكل بيحط علبة مية علشان ناخد شاور : وده باب التوبة المفتوح لينا .. بيرفعنا فوق العالم ... وبيدينا فرص حلوة نختلي معاه في خلوة حلوة .. بعد ما بيعمل كدة .. الكناريا ( انا وانتم ) اذا استجابت وغنت نغمات طويلة .. ساعتها هو بيفرح جدا ويبتهج وبيقول " اريني وجهك ، اسمعيني صوتك لان صوتك لطيف ووجهك جميل " فرحوا قلب ربنا بتسبيحكم وتوبتكم ... طالما هو هيأ لينا الجو المناسب .. ليه منرنمش ونفرح قلبه خليه يبتهج بنا بترنم .. ❤

الحذاء القديم (قصة)

قصة لها معني الحذاء القديم
!!! يحكى أن حكيما كان يمشي مع أحد تلاميذه بين الحقول وأثناء سيرهما شاهدا حذاء قديما اعتقدا أنه لرجل فقير يعمل في أحد الحقول القريبـة والذي سينهي عمله بعد قليل ويأتي لأخذه . فقال التلميذ للحكيم : ما رأيك لو نمازح هذا العامل ونقوم بإخفاء حذائه وعندما يأتي ليلبسه يجده مفقوداً فنرى كيف سيكون وتصرفه ! فأجابه الحكيم الجليل : "يجب أن لا نسلي أنفسنا بأحزان الآخرين ولكن أنت يا بني غني ويمكن أن تجلب السعادة لنفسك ولذلك الفقير بأن تقوم بوضع قطع نقدية بداخل حذائه وتختبئ كي تشاهد مدى تأثير ذلك عليه" !! أعجب التلميذ بالاقتراح وقام بوضع قطع نقدية في حذاء ذلك العامل ثم اختبأ هو و الحكيم خلف الشجيرات ؛ ليريا ردة فعل ذلك على العامل الفقير .. وبعد دقائق جاء عامل فقير رث الثياب بعد أن أنهى عمله في تلك المزرعة ليأخذ حذاءه ، وإذا به يتفاجأ عندما وضع رجله بداخل الحذاء بأن هنالك شيئا ما بداخله وعندما أخرج ذلك الشيء وجده (نقوداً) !! وقام بفعل الشيء نفسه في الحذاء الآخر ووجد نقوداً أيضاً !! نظر ملياً إلى النقود وكرر النظر ليتأكد من أنه لا يحلم .. بعدها نظر حوله بكل الاتجاهات ولم يجد أحداً حوله !! وضع النقود في جيبه وخر على ركبتيه ونظر إلى السماء باكيا ثم قال بصوت عال يصلي : "أشكرك يا ربي يا من علمت أن زوجتي مريضة وأولادي جياع لا يجدون الخبز ؛ فأنقذتني وأولادي من الهلاك" واستمر يبكي طويلاً ناظرا إلى السماء شاكرا هذه المنحة الربانية الكريمة . تأثر التلميذ كثيرا وامتلأت عيناه بالدموع ،، عندها قال الحكيم الجليل : "ألست الآن أكثر سعادة مما لو فعلت اقتراحك الأول وخبأت الحذاء ؟ أجاب التلميذ : "لقد تعلمت درسا لن أنساه ما حييت ،، الآن فهمت معنى كلمات لم أكن أفهمها في حياتي : "عندما تعطي ستكون أكثر سعادةً من أن تأخذ" . فقال له الحكيم : لتعلم يا بني أن العطاء أنـواع : - الصلاة من اجل أخيك عطـاء - عدم التكلم علي أخيك في غيبته عطاء - التماس العذر لاخيك عطاء 🌹يجب ان يكون العطاء بحب وفرح ومجانية وفي الخفاء لكي نتمتع بحياة لها معني.... من كتاب حياة لها معني...

لآ تؤخذ الناس من مناظرهم

لا تأخذ الناس من مناظرهم
سواق الاتوبيس انهارده كسر على واحد . فكسرله الفانوس بتاع عربيته ... كان قبلها الشاب ده سايق عادى ف حاله و راكب عربيه "بى ام" . لو شوفتها تقول ملك جواها . و سواق الاتوبيس ماسك التليفون و بيقول للى بيكلم واحد و بيزنق على الشاب ده و بيقول للى بيكلمه . عيل طرى و هعلمه الادب .. فى لحظات كنا بنقوله . يا عم سيبه ف حاله . يقول ما اللى يركب عربيه زى دى معاه يصلحها .. فضل من عبدالمنعم رياض لحد الاسعاف يزنق عليه . و يرخم . لحد ما شاله الفانوس و طبقله الاكصدام .. و سبق و الواد وقف .. على غير العاده . كل الركاب وقفوا و زعقوا و خلوا السواق يوقف الاتوبيس و اللى جنبى سحب المفتاح بتاع الاتوبيس و نزل ورا الناس .. و جريوا على الشاب ده و مبقتش فاهم ايه اللى بيحصل . فى ملحمه انسانيه مش مفهومة .. الغريب اننا لما وصلنا للشاب ده و طبعا كان نزل من العربيه . لقيناه قاعد على الرصيف بيندب حظه .. و لا اكن اب ماتله عيل من عياله .. الازمه اننا لما شوفناه اكتشفنا انه شكله ميوحيش انه صاحب العربيه .. شاب الشقا باين عليه و هدومه عاديه جدا . متجيش حتى تمن ربع فلوس فانوس العربيه اللى سايقها .. صدمته بكمية الناس اللى حواليه مش مفهومه . و هو بيعيط و بيقول و الله ما عربيتى .. مكانش فاهم اننا اللى كنا راكبين الاتوبيس .. بيقولنا انا سواق لمعرض تأجير و ده تالت يوم ليا . و بقا يخرج صور وصولات الامانه اللى ماضيها . و يقولنا انا مصدقت الاقى شغل . و مش هعرف ادفع تمن ده .. و بيتى هيتخرب .. فى لحظة كان السواق وسطنا و بيدور على المفتاح و كل ما يروح لحد ميلاقيهوش . لحد ما دخل علينا الولد اللى خد المفتاح و ساحب ف ايده ظابط جايبه من قدام دار القضاء . اكنه حاسس بالشاب السواق ده .. يابنى طيب حساب الحاجات دى كام .. قال رقم كان كبير نسبيا . كان حوالى ٢٥٠٠ جنيه .. سواق الاتوبيس قال مش دافع . قولناله مافيش مفتاح و نروح القسم و هتدفع و هنشهد .. من هنا لهنا وقفوا مع الظابط و خلاه راح جاب ٢٠٠٠ جنيه م الاتوبيس تقريبا ايراد كذا يوم يعنى ... العجيب بقا ان و هما واقفين مع الظابط واحدة ست ظهرت من النص و بدأت تلم مننا فلوس . و حطت ١٠٠ جنبه و بقا كل واحد يدفع اللى معاه . خمسين من هنا على ١٠٠ من هنا .. فلوس كتير و خدتنى و رجعنا الاتوبيس . كان لسه فى ركاب قاعدين . و فهمتهم و اللى دفع منهم .. لمينا اكتر من ١٣٠٠ جنيه .. الظابط نفسه بعد ما السواق دفع رجعلنا و خد الفلوس و سالنا دول كام . و شال ٣٥ جنيه و حط مكانهم ٢٠٠ جنيه .. بقا معنا ١٥٠٠ جنيه .. و الشاب ركب العربيه و لسه هيدور و يمشى . الست الجميله راحت خدت الفلوس و طبطبت على كتفه ... و قالتله دول مننا عشان عطلناك معانا و حلاوة الشغل الجديد .. و الشاب مشى و هو مش فاهم احنا طلعناله منين و ليه وقفنا معاه ... و احنا رجعنا الاتوبيس مش فاهمين ايه اللى حركنا من الكراسى بتاعتنا و خلانا نعمل كده .. مين اللى ادا لعقولنا الامر بانها تتجنن و تتحرك و لقلوبنا اننا يصعب علينا حد منعرفوش و نحس بانه اتظلم .. و اد ايه الشاب ده رزقه واسع و ربنا معاه و ف ضهره و خلا اكتر من ١٠ بنى ادمين يقفوا وراه و ميسبوش حقه .. حقيقى .. ربنا كبير اوي وطيب القلب وحنين جدا

افتكرتك من اهلى !!)

افتكرت من اهلى

زمان لما كان العرب بيقيمو الأفراح كانوا بيوزعو اللّحمه في رغيف . فا لو صاحب الفرح  لقي أن عدد الحضور اكبر من عدد قطع اللحم الي عنده أو انه خايف من كده ، يقوم يلف العيش في بعضه ( من غير لحمه ) ويوزعه على القريبين منه او الي فاكر أنهم هيسترو عليه عشان يوفر اللحمه للاغراب !
واحد من الرجاله دول في فرح يخصه وزع العيش من غير لحمه على عدد من قرايبه وأصحابه الي بيحسن الظن بيهم.
فبدأوا ياكلوها بالفعل وكأنها فيها لحمه لكن واحد فيهم فتح العيش ونادى على صاحب البيت وقاله " يا أبو فلان العيش من غير لحمه "
فرد عليه صاحب البيت " حقك علي افتكرتك من أهلي "
في الزمن ده  ، اد ايه أنخدعنا بأشخاص كنا فاكرين أنهم مننا وهيردو غيبتنا ويحموا ضهرنا ويخلصوا لينا .
اتأكدو كويس اوي على مين هتوزعو العيش !

الفكر الصوفى اصلى وفلسفته (عن ويكبيديا)


الفلسفة الصوفية هي مجموع من المدارس الفكرية الصوفية في الإسلام. وقد يرتبط الفكر الفلسفي التصوفي وتقاليده مع الإسلام السني أو مع الشيعة لكن بأكثريتهم لا يهتمون بالاختلافات السياسية بمن يحق له حكم المسلمين. وللصوفية طرق مختلفة لكنها جميعا تعتمد على أسس فلسفية موحدة تعتمد على تعاليم نبي الإسلام الأساسيسة والتي وصلت إليهم عن طريق السند المتصل. والاختلاف الأساسي بين الفرق هي في المسلك الذي يعتمده شيخ الطريقة في تحقيق الإهداف الصوفية والتي هي الوصول إلى المعرفة الحق بفناء ذاتية نفس الصوفي مع الله.[1]
ويعتقد أن الفكر الصوفي نشأ في الشرق الأوسط في القرن الثامن. ويوجد له أتباع في جميع أنحاء العالم.[2]
ظهر الأدب الصوفي في حوالي سنة 1000 على شكل شعر وأطروحات وأصبح مصدراً للتفكير والتأمل الصوفي. تعتبر الفلسفة الصوفية، مثل جميع التقاليد الفلسفية الكبرى الأخرى، لديها العديد من الفروع بما في ذلك الميتافيزيقيا و علم إلكترونيات ، وكذلك مفاهيم عديدة وفريدة.

ج
مبادئ التصوف الأساسية


المبدأ الأساسي للصوفية هي أن تعاليم الإسلام القرأنية تدل على إمكانية الوصول إلى الله عن طريق تجربة شخصية ذاتية من دون الأعتماد على الفلسفة العقلية والتي تؤدي إلى المعرفة الحق المطلقة. وهذا يدل أن الصوفي يعتقد بوجود ملكة شخصية تمكن الإنسان من توفير المعرفة غير العقل المنطقي. ويمكن الوصول إلى هذه الحالة باتباع شعائر معينة، لكل طريقة شعائرها، مثل ترديد الكلمات عند النقشبنديين أو الموسيقى عند المولويين.[3] ويؤمن الصوفيون أن التجربة الشخصية هي طريقة تصاعدية سُلَميّة تنقل معرفة المريد من مرحلة المعرفة المادية إلى المعرفة النهائية التي يسمونها "اليقين" أو "الفناء بالله". ومن أسس الشعائر الصوفية أن يتدرب المريد على التغلب على كل الشرور النفسية مثل الغضب والأنانية والشجع) ومن كل أنواع الحب ما عدى حب الذات الإلاهية. ومن أهم السلوكيات الصوفية هما التخلية (أي تطهير النفس من رذائلها) والتحلية (أي ملء النفس بالأخلاق الفاضلة).[4]

السلسلة الذهبية

يعتبر الصوفيون أن مبادئهم وشعائرهم هي نفس المباديء والشعائر التي اتبعها نبي الإسلام والتي أدت لتجلي الوحي الإلاهي له. وهذه المباديء والشعائر انتقلت بالتوارث من النبي نفسه إلى شيوخ الطرق الحاليين عبر سلسلة طويلة من شيوخ الطرق والذين تعلموها من شيوخهم عبر الأجيال. ومن شعائر المريدين أن يحفظوا أسماء كل شيوخ السلسلة. ولكل طريقة سلسلة مختلفة عن الأخرى مع أنها كلها تلتقي بالنبي إما عن طريف أبو بكر الصديق أو علي بن أبي طالب أو سلمان الفارسي. ولا تنتقل السلسلة عن طريق التوارث العائلي بل أن الشيخ ينقلها إلى مريد يرى أنه وصل إلى درجة عالية من المعرفة والتوحد مع الله

تاريخ فلسفة الصوفية 


يرجع أصل التصوف كعبادة إسلامية إلى رسول الله محمد إذ يعتبر أنه أول صوفي لأنه أول من اختلى في غار حراء من أجل العبادة[5]. وأن التصوف يستمد أصوله وفروعه من تعاليم الدين الإسلامي المستمدة من القرآن والسنة النبوية.
وهناك نظريات أخرى عن وجود أفكار تصوفية قبل النبي ومورست وفي حضارات وديانات أخرى مثل المسيحية[6] ونظم الرهبنة البوذية[7]، والكهانة النصرانية[6]، والشعوذة الهندية، وأصول الديانة الفارسية التي ظهرت بخراسان والفلسفات الإغريقية التي اعتقدت بمباديء مماثلة. إلا أن الصوفيون يرفضون هذه الأراء ويعتبرون الصوفية هي طريقة إسلامية أتى بها الوحي للنبي وهي تطبيق عملي للإسلام[8].
يعتبر الصوفيون أن تسمية الصوفيون ظهرت عندما تفرق المسلمون الأوائل إلى شيع ونحل. عندها سمي من التزم بتعاليم النبي بالزهاد والعباد. وبخلال المئتي سنة هجرية الأولى دعيوا بالصوفيين.[9] ويذكر ابن خلدون أن أول من دعي بالصوفي هو أبو هاشم الصوفي المتوفي سنة 150هـ.[10]
وبحسب المعتقدات الصوفية أن النبي عندما كان يخصّ كل من الصحابة بورد يتفق مع درجته وأحواله. فأخذ علي بن أبي طالب الذكر بالنفى والإثبات وهو (لا إله إلا الله). و أخذ أبو بكر الصديقالذكر بالاسم المفرد (الله). ثم أخذ عنهما من التابعين هذه الأذكار وسميت الطريقتين: بالبكرية والعلوية. ثم نقلت الطريقتين حتى التقتا عند الإمام أبو القاسم الجنيد. ثم تفرعتا إلى الخلوتية، والنقشبندية. واستمر الحال كذلك حتى جاء الأقطاب الأربعة: أحمد بن علي الرفاعي وعبد القادر الجيلاني وأحمد البدوي وإبراهيم الدسوقي فشيّدوا طرقهم الرئيسية الأربعة وأضافوا إليها أورادهم وأدعيتهم.
وتوجد اليوم طرق عديدة جدًا في أنحاء العالم ولكنها كلها مستمدة من هذه الطرق الأربعة. إضافة إلى أوراد أبي الحسن الشاذلي صاحب الطريقة الشاذلية والتي تعتبر أوراده جزءًا من أوراد أى طريقة صوفية موجودة اليوم. ويذكر ابن خلدون:
فلسفة صوفيةهذا علم من العلوم الشرعية وأصله أن طريقة هولاء القوم لم تزل عند سلف الأمة وكبارها من الصحابة والتابعين ومن بعدهم طريق الحق والهداية، وأصلها العكوف على العبادة والانقطاع إلى الله تعالى والإعراض عن زخرف الحياة وزينتها والزهد فيما يقبل عليه الجمهور من لذة ومال وجاه والانفراد عن الخلق في الخلوة للعبادة. وكان ذلك عاما في الصحابة والسلف ولما نشأ الإقبال على الدنيا في القرن الثاني وما بعده وجنح الناس إلى مخالطة الدنيا اختص المقبلون على الله باسم الصوفية. ابن خلدون - المقدمة[11] فلسفة صوفية

مفاهيم صوفيةعدل


الميتافيزيقياعدل

تدور الأفكار الرئيسية للميتافيزيقيا الصوفية حول مفهوم التوحد مع الله. توجد فلسفتين تسود حول هذا المفهوم المثير للجدل. الأولى تنص على وحدة الوجود وبالتالي فإن الحقيقة الوحيدة في هذا الكون هو الله وأن جميع الأشياء في الكون موجودة في الله. والمفهوم الثاني هو وحدة الشهود الذي يرى أن تجربة التوحد مع الله تتم في ذهن المؤمن وأن الله ومخلوقاته مفصولين تماماً، ومع هذا، لا يكون هناك فروقات بينهما، بمعنى أخر أن "لا أحد إلا الله".

الكونياتعدل

توجد ثلاث رؤوى للكونيات في الفلسفة الصوفية وتعرض بطرية متشابكة عن طريق الخطاء. فالإشراقية التي فسرها شهاب الدين يحيى السهروردي، ثم رؤية تعتمد على فكر الإفلاطونية المحدثة وأخيراً رؤية العالم الكروي المركزي المتأثرة بالبطليمية -الإفلاطونية

اللطائف الستةعدل

يحدد معظم الصوفيين، على أساس أيات القرأن الكريم، على وجود ستة أعضاء للنفس الإنسانية تسمى "اللطائف الستة" تتحكم بالديناميكية النفسية وهي: النفس، القلب، السر، الروح، الروح الخافي، والأخفى. ويعتبرها الصوفيون هذه الأعضاء تمثل للنفس مثلما تمثل الأعضاء الحيوية (مثل المعدة والرئة) للجسد.

الهيئات الخفيةعدل

يعتقد الصوفيون بوجود هيئات خفية للإنسان تؤثر في إدراكه وأهوائه ومعرفيته. وبشكل عام، يقسم الصوفيون هذه الهيئات إلى ثلاث أنواع:
  • الروح: يؤمن الصوفيون بالروح القوية. ويمكن تقوية الروح باتباع تعاليم شيخ طريقة. وتقوية الروح بحسب القيم الإسلامية تؤدي للوصول لله. فالموت عندهم هو ليس بالنهاية، بل بداية حياة جديدة مختلفة عما نعهده بهذه الحياة. فالموت هو انفصال مؤقت بيت الجسد والروح. فالله دمج بين الروح والجسد ليجعلنا نختبر الحياة الفيزيائية التي نعرفها.
  • النسمة: يعتقد الصوفيون بوجود هيئة خفية تسمى النسمة تمثل الآجسام النجمية وهي خفية مثل الروح، لكنها تختلف عنها إذ أنها تسمح للإدراك بالانتقال الجيوغرافي مع الإبقاء الجسد المادي في مكانه.
  • الجسد المادي: يفرق الصوفيون بين الجسد المادي المرتبط بفيزياء عالمنا الحالي وبين النفس التي تسمح بإدراك العالم الفيزيائي المادي من دون استعمال الإعضاء الحيوية للجسد.

الحالات الروحيةعدل

بالنسبة للفلسفة الصوفية، يقوم المريد بشعائر صوفية متخصصة لينتقل من إدراكية محسوسة إلى معرفية مجردة. وهناك مصطلحات محددة يستعملها الصوفيون لوصف المراحل التي يمر بها المريد للوصول إلى مبتغاه. من أهم هذه المصطلحات:
  • الحال: هي حالة إدراكية تنتج عن ممارسة الشعائر الروحية الصوفية. ولكل حال مقام متدرج بحسب الخبرة الروحانية التي يتوصل لها المريد بخلال حجه الروحي.
  • المنزلة: وهي مستوى إدراكي يناله المريدمن خلال ممارسته الشعائر الصوفية. هناك سبعة منازل يمكن للمريد أن يحصلها. والمنازل بحسب القرأن هي ممارسات تحمى الشخص من السحر.
  • المقام: وهي درجة التحصيل الروحي للمريد وتعبر عن مرحلة نومه الصوفية. وهناك اختلاف بين المقام والحال إذ أن المقام هو مجهود يقوم به المريد، بينما الحال هي هبة أو موهبة يتملكها المريد.

مباديء صوفية عرفانيةعدل

عند الصوفيين، تتمثل الحقيقة اليقينية العرفانية بتزاوج مبدئي الفناء والبقاء والذين يتكاملا للوصول إلى اليقين.[12]
  • الفناء عند الصوفيين هو مصطلح يدل على مستويات إدراكية يصل إليها المريد. وهي نوع من اندثار للنفس مع إبقاء الجسد المادي حيا. وهي حالة الاتحاد كاملة مع الوجود المادي والروحاني والمجردي. وهناك ثلاث مستويات من الفناء التي يجب تحقيقها وهي:
  • وليصل الصوفي إلى هذه المستويات، عليه تطهير ذاته النفسية من كل الدوافع الشريرة والتغلب على كل الغرائز الجسدية الوضيعة. بمعى أخر، الامتناع عن القيام بكل الخطايا (مثل الجشع، الشهوة، المتعة، الغرور، الأنانية...) والامتناع عن كل أنواع الحب ما عدا حب الذات الإلاهية المطلقة. ويؤدي هذا الامتناع إلى تدمير الذات النفسية مما يقرب المريد إلى الله لدرجة الفناء فيه.
  • البقاء في الصوفية هي درجة إدراكية عليا يصل اليها المريد عند نهاية تجربته الصوفية فيفنى بشكل تام بالذات الإلاهية مما يعطيه الكمال في الوجود والعرفانية واليقين. والوصول للبقاء هو سبب الحياة. ويعتبر الصوفيون أن كل المخلوقات ستصل إلى هذه الدرجة بحياتهم أم بمماتهم. ويعتبرون أن كل الحكماء والأنبياء وصلوا لهذه الدرجة وانهم حاولوا تعليمها للبشر. فهذه الفكرة أساسية في كل الطروحات الدينية وكل دين أو طريقة يطلق مصطلحا مختلفا لنفس معنى البقاء. مثلا، في الإسلام القرأني تسمى "النجاة"، في المسيحية تسمى "الخلاص"، وفي البوذية تسمى "نيرفانا" وفي الهندوسية تسمى "موكتهي".
  • اليقين هي أعلى مقامات مستويات العرفانية الصوفية والتي هي نهاية مطاف المريد الصوفي والتي وصل إليها كل الإولياء والقديسين.

مفاهيم أخرىعدل

  • الحقيقة هي المعرفة الكاملة التي يصل لها المريد عند مستوى اليقين
  • المعرفة عند الصوفية تعني إدراك الموجود بحقيقته بشكل غرائزي بغياب كل مباديء باطلة وذلك عن طريق المرور بخبرات شخصية شاطحة بدلا من تعلمها من الأخرين أو إدراكها عن طريق التفكر.
  • الإحسان بالصوفية يعني الكمال والتمييز وهو من أهم أهداف الصوفية.
  • الذكر عند الصوفيين هي شعيرة فكرية يقوم بها المريد للتقرب لله. وبالعادة تكون بترداد لفظه معينة (مثل كلمة الله أو عبارة سبحان الله) أو بترداد حركة معينة مهمتها تخلية العقل للتفكر بالله.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...